דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי הההגדרה האמיתית להתמכרות והאם התמכרות היא דבר אובייקטיבי או סובייקטיבי? 

מאת    [ 21/01/2013 ]

מילים במאמר: 465   [ נצפה 2755 פעמים ]

התמכרות - לא מה שחשבתם

 

אנו נוטים להאמין שהתמכרות זו התדרדרות לסמים קשים או לצריכת אלכוהול מטורפת - כמו שלמדנו להאמין מינקותנו. אבל כיום, התמכרות הפכה להיות תופעה נפוצה ורחבה ביותר והיא מקיפה כמעט כל התנהגות "רגילה" שאתם מסוגלים להעלות בדימיונכם.

 

כתוצאה מההתרחבות העצומה של תופעת ההתמכרות לכמעט כל סוג של התנהגות אנושית  - כבר לא ניתן להגדיר התמכרות במונחים של פעם אלא חייבים להגדיר אותה מחדש במונחים של היום. לדוגמה, אם 90% מהילדים סובלים מהפרעת קשב, לא ניתן יותר להגדיר אותה כהפרעה החייבת טיפול אלא כתופעה שלטת וכמגמה חברתית שיש לקבל אותה ולהשלים איתה.

 

 

 

ההגדרה האמיתית להתמכרות

 

התמכרות אינה התנהגות מוגזמת. התמכרות היא התנהגות סובלת. לדוגמה, אדם יכול להתמסר לקריירה שלו במשך 40 שנים, לראות את הבית מעט, לתת את כל כולו לעיסוק המקצועי שלו או למחקר המדעי שלו ועדיין לא להיחשב כמכור לעבודה או כמכור לקריירה במובן הרע של המילה. 

 

התמכרות מתחילה ברגע שישנו סבל שמעורב בהתנהגות. ברגע שאדם עובד שעות ארוכות ובמקום להינות מכך ולקבל את הבחירה שלו בשמחה הוא סובל מכך מאוד, מרגיש ייסורי מצפון, לא מקבל את זה, נאבק בזה, אכול רגשות אשם מזה וממש מתוסכל וכאוב מזה, אולי אפילו חולה מזה - אז המשך ההתנהגות שלו יכול להיחשב כהתמכרות או כהתנהגות חסרת שליטה.

 

 

 

התמכרות היא דבר סובייקטיבי - סוג של בחירה

 

אנשים בוחרים לחיות בצורות שונות ומשונות, מגוונות ומפתיעות. אין זה אומר שהם מכורים לדבר. ההתמכרות מתחילה ברגע שהבחירה הסובייקטיבית שלהם לחיות את חייהם בצורה מסויימת מפריעה להם מאוד וגורמת להם לסבל עמוק שהם אינם מסוגלים להפסיקו. 

 

התמכרות היא סבל עמוק שאין אפשרות להפסיקו בדרכים רגילות. בכפרים רבים בדרום אמריקה האוכלוסיה צורכת סמים על בסיס קבוע כחלק מהפולקלור והמנטליות המקומית. אנשים אלה אינם אנשים מכורים, כי ההתנהגות שלהם היא מקובלת והיא אינה גורמת להם לסבל או לצער. גם צרכני סמים על בסיס בריאותי המוכרים על ידי החוק אף הם אינם מכורים לסמים כי צרכנות הסמים שלהם מטיבה איתם ואינה גורמת להם לסבל אלא דווקא להקלה של כאבים.

   

 

 

האלמנט הקריטי בהתמכרות הוא הסבל - בלעדיו אין באמת התמכרות

 

כל התנהגות, כפייתית ושיטתית ככל שתהיה, שאינה כרוכה בסבל של ממש - אינה יכולה להיות מוגדרת כהתמכרות במובן הקלאסי של המילה. רק התנהגות סובלת שאין אפשרות להפסיקה היא "התמכרות" המחייבת סוג של התערבות חיצונית או התייחסות לתופעה כבעיה.

 

לעיתים, עצם שינוי היחס כלפי ההתנהגות הכפייתית די בו כדי לנטרל את הסבל הכרוך בהתנהגות מסויימת ולהפוך את ההתנהגות לתקינה. קבלה או השלמה עם התנהגויות מסויימות יכולה להפוך את הסבל ואת רגשות האשם לשלמות עצמית ואת "ההתמכרות" לסוג של "בחירה חופשית".

 

 

וטיפ לסיום: התמכרות היא התנהגות סובלת. ברגע שמצליחים לנטרל את הסבל הכרוך בהתנהגות - ההתנהגות עצמה מפסיקה להיחשב כהתמכרות אלא כבחירה חופשית.

 

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית. לאתר הבית: www.ybc.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב